dijous, 10 d’abril del 2008

Anàlisi dels capitols 4 i 5 del llibre "Les TIC a l'Educació Infantil" de Jordi Cases i M.Roser Torrescasana

A l'escola, la introducció de les TIC s'ha de portar a terme com a un procés d'organització conjunta entre l'equip directiu, la comissió d'informàtica, formada pel coordinador d'informàtica i els coordinadors de cicle, i el claustre de professors.

Cadascun d'ells té unes funcions concretes en aquest procés, totes importants i essencials si es vol de veritat que tinga éxit.

Les funcions de l'equip directiu són dinamitzar les TIC, difondre la feina feta, reponsabilitzar-se de la formació del professorat i cercar els recursos necessaris.

El coordinador i la comissió d'informàtica, juntament amb el claustre, són els responsables de prendre les decisions que afecten a la metodologia i la didàctica de l'escola, i decideixen com s'articulen les TIC en la dinàmica educativa del centre.
S'han de portar a terme un treball previ de planificació tenint en compte els recursos, l'organització, les metodologies i els programes, orientant i concretant el treball que es farà.
La tipologia dependrà d'aquests condicionants d'aplicació de les TIC, introduint activitats significatives, motivadores i interessants pels infants.

Per portar a terme aquesta introducció de les TIC és essencial gaudir d'una bona dotació de maquinari al centre.
Seria necessari que hi disposara de quatre ordinadors per aula (portàtils si fos possible), connexió a la xarxa, aula d'ordinadors amb una zona per a treballar en grup, el racó d'informàtica a l'aula d'infantil, disposar de diversos perifèrics portàtils, de diversos canons de projecció portàtils, de diverses càmeres digitals, de diverses càmeres de video i de pantalles tàctils (per als nens amb dificultats amb el ratolí).

L'espai i el temps dedicat a les TIC ha de quedar explicitat als documents marc de l'escola (PEC, PCC i RRI). S'han de tenir en compte els criteris psicològics, físics, didàctics, pedagògics i sociológics. Hem d'intentar que aquesta introducció provoque el mínim impacte físic a l'interior de l'aula.

Com a objectiu de les TIC a l'aula podem remarcar la normalització de l'ordinador al racó d'informàtica com a eina d'ús quotidià i una sèrie de finalitats com ajudar els infants a ser més autònoms, potenciar la seva relació amb els altres, motivar a utilitzar el llenguatge oral i escrit com a mitjà de comunicació i provocar situacions de creativitat.

Ara parlarem dels programes més interessants que s'haurien de treballar a l'aula d'infantil, ja que són molt senzills i fàcils d'utilitzar per nens menuts.

Processadors de text.

Word(amb "aplicacions Word" amb configuracions per cicle educatiu) i Open Office Writer

Programes de dibuix.

Paint (Windows), Kid Pix (amb "Slide Show")

Programes de presentació.

Power Point i Open Office Impress

Programes Clic i JClic. Aprendre, repassar, practicar, memoritzar o ampliar diferents àrees i activitats.

"Racó del Clic" o "Zona Clic"

Aquests són els més interessants que els nens poden treballar a l'aula amb l'ordinador.

Les pàgines web que he trobat més interessants de les que ofereix el capitol 5 són aquestes:

Són molt fàcils d'utilitzar i tenen gran quantitat i sobretot varietat d'activitats classificades per àrees i nivells educatius.

ZONA CLIC

EDUCÀLIA

EDU365.CAT

PROGRAMACIÓ TIC A L'ESCOLA

AMEI-WAECE

Amb aquesta activitat he aprés la importància de la coordinació de l'equip docent per a la integració de qualsevol àrea nova al centre i la quantitat inacabable de recursos i programes interessants que hi ha per a treballar a l'aula d'infantil.
Pense que és essencial que aquesta organització tinga en compte a tots els membres i que es puguen ajudar els uns als altres perquè sempre és bó compartir amb la resta allò que saps i que pot ajudar a altre a millorar en algun aspecte.
Pense que ja tinc molt més clar com es poden treballar les TIC, la qual cosa abans no tenia massa clar, i m'ha agradat molt el llibre per estar tan clares les idees principals i per utilitzar un llenguatge tan lleuger de llegir.